Sensitīvās fāzes cilvēka attīstībā (M.Montessori)
Marija Montessori bija itāliešu ārste un pedagoģe. Viņas vārdā nosaukta mācīšanās filozofija (Montessori sistēma), kuras pamatā ir ticība bērna radošajam potenciālam, viņu vēlmei mācīties un tam, ka katrs bērns jāuzskata par indivīdu. Šī sistēma tiek izmantota arī mūsdienās.
Marija Montessori novēroja, ka ir fāzes, kurās bērni ir īpaši atvērti noteiktai pieredzei. Šajos laika posmos bērna uzmanība ir piesaistīta noteiktām jomām. Bērns šajā laikā mācās ar prieku un viegli apgūst attiecīgās spējas, kuras citā laikā apgūt prasītu milzu piepūli.
Katram bērnam ir savs
temperaments un ritms, kādā viņš mācās un strādā, atzina Montessori. Savus
novērojumus viņa apkopoja četros laika posmos un nosauca par “sensitīvajām
fāzēm”. Vecuma robežas ir aptuvenas un uzlūkojamas kā statiskas.
1.fāze – papildināšanās laiks (0-6 gadi) – mājas un bērnu dārzs
Šī fāze nereti tiek saukta
par laiku, kurš paiet “absorbējošā gara” vadīts. Šajā laika posmā bērns ir
īpaši jūtīgs uz motorikas, valodas, sensoro spēju attīstīšanu, kā arī kārtību.
Sakārtots dienas ritms, materiāli un mājīgā gaisotne bērnu mājā piedāvā daudz
attīstības iespēju, īpaši sīkajai un lielajai motorikai, kā arī apziņas un
valodas attīstībai.
2.fāze – papildināšanās laiks (6-12 gadi) – skola
Otrajā attīstības stadijā
bērniem ir īpaši liela interese par pieredzes gūšanu reālajā pasaulē,
sirdsapziņu un morāli, tāpat bērni spēj daudz vairāk izzināt abstraktās lietas.
Šī vecuma bērni izrāda īpašu vēlmi izzināt kopsakarības un meklēt un pētīt
esības pamatus. Viņi no jauna sociālajā saskarsmē meklē izzināt “ļauno un
labo”. Tāpēc skolā tiek nodrošināta interdisciplināra mācīšanās dažādās
sociālās formās un izmantojot reālus materiālus.
3.fāze – pārveidošanās laiks (12-18 gadi)
Šai attīstības fāzei
raksturīga no vienas puses vēlme attīstīt savu individuālo darbošanos, taču
pusaudži gaida arī atzinību no sabiedrības. Tādēļ Montessori pedagoģijā tiek
piedāvāta iespēja darboties jauniešu apmetnēs un dibināt savus mācību
uzņēmumus, tā ļaujot pusaudžiem realizēt savas ieceres.
4.fāze – (18-24 gadi) – sociālās dzīves pieredzes skola
Ceturtajā fāzē jaunieša
personība ir nobriedusi pieņemt lēmumus un pilnībā izprast pieņemto lēmumu
konsekvences. Iegūtā pieredze un zināšanas ļauj rūpēties pašam par sevi un
citiem. Jaunietis sasniedz gatavību dibināt savu paša ģimeni.