Geobords jeb ģeometrijas dēlis
Geobordu izgudroja angļu matemātiķis un pedagogs Caleb Gattegno (1911-1988). Geobords bija izstrādāts kā manipulatīvs līdzeklis, lai mācītu primāro ģeometriju skolās. Tradicionāli tas tika veidots no koka un naglām (režģa punkti/ lattice points) Gumijas tiek liktas apkārt naglām, lai veidotu dažādas formas.
Geobords var tikt izmantots kā izziņas veids, lai atvieglotu mācīšanos un paplašinātu matemātikas zināšanas.
Sākotnēji bērns darbojas ar gumijām un cenšas tās uzvietot uz metāla tapiņām. Pēcāk var veidot dažādas iedomātas figūras vai izmantot uzdevumu kartiņas.
Geobors jeb ģeometrijas dēlis ir sajūtu materiāls, kas primāri ir matemātisko un ģeometrisko pamatprasmju apguvei (skaitīšanai, rēķināšanai, rakstu veidošanai, figūru veidošanai, simetrijai un asimetrijai, daudzšķautņainu formu veidošanai, 2D attēlu veidošanai, telpisku ģeometrisku figūru attēlošanai plaknē, perimetra un laukuma apgūšanai, leņķiem, vienādības pazīmēm). Tai pat laikā šis ir materiāls, kas palīdz krāsu mācībā un valodas apguvē (figūru nosaukumi, ciparu un burtu veidošana, stāsta vizualizācija, u.c).
Geobords jeb ģeometrijas dēlis attīsta bērnu roku un acu koordināciju, sīko pirkstu motoriku, loģisko un abstrakto domāšanu, radošumu, vizuālo uztveri, pacietību, uzmanības noturību, koncentrēšanās spējas, patstāvību.
Geobords jeb ģeometrijas dēlis visbiežāk tiek rekomendēts bērniem no 3 gadu vecuma, bet rūpīgā vecāku uzraudzībā ar geobordu var darboties arī jau daudz agrāk.
Mūsu mazā dāma ar geobodru tika iepazīstināta ap gada vecumu. Katru reizi pa īsam mirklim un nepiespiestā rotaļu veidā - vairāk kā dabīgā izpētes procesā. Rūpīgi tika izpētīts gan pats dēlītis - koka daļa, un jo īpaši jau metāla tapiņas, gan arī gumijas - kā tās staipās, kā tās garšo un kur tās vēl var izmantot.
Pēcāk demonstrējām otru veidu - gumiju novietot uz geoborda ap vienu metāla tapiņu un tad gumiju pastiepj un uzvieto arī uz otras tapiņas.